
Narzędzia:
- wiertarka,
- dremel,
- frezy do dremela okrągły i stożek,
- pilnik najlepiej gładzik,
- piła do metalu,
- wiertła do metalu: fi 6mm; 6,5mm; 9 mm,
- świder do drewna 6 mm.
Składniki:
- stopki rowerowe - 2 szt.,
- cztery śruby imbusowe 5x30 – 4 szt.,
- dulki fi 5 mm – 4 szt,
- 2 godz. czasu.
Uparłem się na bipod ale po pierwsze do wiatrówek z dolnym naciągiem nie znalazłem, a po drugie bipod za ok. 200 zł do wiatrówki za 300 zł to moim zdaniem zbytek, więc wpadłem na pomysł aby bipoda zrobić samemu oto przepis:
Udajemy się do sklepu dla majsterkowiczów kupujemy 4 śruby imbusowe i 4 dulki (zgodnie z przepisem zwane dalej zzp

Tip: jeśli nie mamy frezu kupujemy śruby z łbem stożkowym (nie imbus), możemy także jeśli mamy szlifierkę zmienić kont wiertła i zrobić z niego frez ale otwory należy wstępnie nawiercić wiertłem 9 mm jednak nie za głęboko aby frez mógł je zakończyć pod kątem prostym lepsze oparcie dla śrub imbusowych. Zaznaczmy miejsce gdzie chcemy zamocować nóżkę a następnie wiercimy w obsadzie świdrem zzp 4 otwory rys. 2, po czym rozwiercamy wiertłem 6,5 mm może być już do metalu. Rozwiercenie jest to konieczne, aby dulki mogły swobodnie osiąść w obsadzie.
Niestety nóżek rowerowych nie ma dla „mańkutów” są tylko lewe, więc aby stopki bipoda składały się nam w jednym kierunku konieczne jest dokonanie niewielkiej modyfikacji jednej ze stopek i przekoszenie skosu w drugą stronę rys. 1 (kolor niebieski) oraz zaokrąglenie krawędzi (kolor pomarańczowy) i na koniec musimy się pozbyć nitu (zielony krzyżyk). Nitu pozbywamy się wiertłem do metalu fi 6 mm (w moim przypadku) poprzez rozwiercenie zakówki, robimy to od strony niewidocznej, najlepiej od strony rozpłaszczenia nitu. Po usunięciu zakuwki nit wybijamy. Stopka po modyfikacji rys. 3. Szlifowane krawędzie rys. 3a piłujemy na gładko pilnikiem.
Musimy jeszcze wyfrezować wpusty do osadzenia dulek w obsadzie rys. 4. Ja robiłem to przy pomocy dremela i frezów okrągłego oraz stożkowego. Na rysunku nr 5 widać osadzone już dulki oraz dźwignie naciągu. Dulki muszą być tak osadzone aby nie blokować dźwigni. Na koniec skręcamy wszystko razem. Dulki podczas dokręcania powinny swobodnie schować się w uprzednio wyfrezowanych wgłębieniach i bipod gotowy.
Stopki złożone mają 23 cm a rozłożone 35 cm co wraz z wysokością karabinka daje lufę na wysokości ok. 40 cm.
Koszt całości 26 zł + 2 godziny pracy. Pozdrawiam wszystkich a w szczególności JR za wyznaczenie limitu budżetowego
