Zbudowałem chronometr żeby sprawdzić wyniki przed i po tuningu !
Efekt tuningu przerósł moje oczekiwania !
Dokonałem tuningu 3 razy po to ażeby osiągnąć najlepszy efekt

Najpierw była rozbiórka wiadomo.
Zaznaczyłem miejsce w których należy nacisnąć np wkrętakiem żeby wyjąc zaślepki które nam umożliwią dostanie sie do śrub mocujących cylinder itp

Troszkę bebeszków ze standardowego zestawu, skromnie to wygląda


Tuning nr 1
następujące zmiany:
-polerowanie cylindra na lusterko
-polerowanie tłoka
-dołożenie korka z poliamidu PA6 na koniec sprężyny
-dołożenie podkładki z brązu fosforyzowego na korek
-złożenie koszulki termokurczliwej na prowadnicę sprężyny
-dołożenie podkładki z brązu fosforyzowego od strony prowadnicy sprężyny
-dołożenie podkładki z teflonu od strony prowadnicy sprężyny
-polerowanie końcówek sprężyn na lusterko "sprężyna oryginalna"
-polerowanie spustu
-wymiana uszczelki tłoka na uszczelkę Zepto
-dociążenie kolby ciężarkiem 750gram
-wyciszenie kolby pianką i gąbką
-smarowanie elementów smarami molibdenowym, silikonowym i miedzianym
Na fotkach widać wnętrze cylindra przed polerowaniem. Widać głębokie rysy wzdłuż cylindra !

Poniżej wnętrze cylindra po wykonaniu polerki. Zniknęły głębokie rysy. Może fotki są trochę kiepskie ale taki mam aparat


Tłok, widać głębokie rysy na końcu !

Tłok po zabiegu szlifowania i polerowania


Wymiana uszkodzonej oryginalnej uszczelki tłoka ! Nie mam dla porównania zdjęć z założoną uszczelką Zepto


Założenie na prowadnice koszulki termokurczliwej celem zmniejszenia luzu między sprężyną a prowadnica.

Założona koszulka zmniejszy prawdopodobieństwo wykrzywiania sie sprężyny oraz cichszą pracę


Sprężyny standardowa z lewej i tuningowa z prawej widać niedopracowane końce sprężyn są zbyt ostro obrobione będą niszczyć podkładki z brązu !!!

Sprężyny po szlifowaniu i polerce, dzięki temu będzie lepszy poślizg miedzy sprężyną a podkładką z brązu, łatwiejsze i płynniejsze skręcanie sprężyny, można sie w nich przejrzeć



Wypełnienie pustych miejsc w łożu gąbką celem wyciszenia pracy



Dociążenie kolby, celem poprawy wyważenia i zmniejszenia kopa podczas strzału.
Wypełnienie pianką pozwoliło dodatkowo wyciszyć karabinek, został zlikwidowany efekt pudła rezonansowego

Najpierw jednak trzeba zaślepić otwór w kolbie żeby pianka sie nie przedostała do wnętrza układu.

Najlepiej zaślepić otwór od środka kolby na fotkach tego nie ma ale ja to zrobiłem za pomocą kawałka foli z torebki jednorazowej.

Ciężarek stalowy o masie 750gram owinąłem folią bąbelkową a następnie wypełniłem pianką poliuretanową taka do obrabiania okien


Brzeg kolby okleiłem taśmą malarską coby się kolba nie ubrudziła. WAŻNE w razie kiedy by wam się ubrudziła kolba pianką nie wycierać ani nie zmywać poczekać aż wyschnie to wtedy bez problemu ja oderwiecie !

Nadmiar pianki po wyschnięciu obciąłem

A teraz najlepsze ! zestaw podkładek służących jako łożysko ślizgowe, założonych na dwóch końcach sprężyny. Podkładka pierwsza z lewej idzie na korek z poliamidu PA6 do wnętrza tłoka środkowa i ta z prawej idą na prowadnicę sprężyny. Na dalszych fotkach będzie to widać co i jak


Elementy składowe całego zestawu
Tłok polerowany z uszczelką Zepto, prowadnica stalowa z założona koszulką termokurczliwą
korek z poliamidu, podkładka z brązu, podkładka z brązu oraz teflonowa, dwie sprezyny u góry fabryczna 32 zwoje drut 3,2mm długość 285mm i na dole tuningowa 39 zwoi drut 3,55mm długość 285mm

Łożyskowanie wykonane z podkładek z brązu i teflonu na prowadnicy sprężyny

Łożyskowanie na korku poliamidowym

Części w postaci złożonej


Wszystko to co widać na fotkach zostało złożone ze sprężyna oryginalną efekty był już bardzo zadowalające. Strzela się o wiele lepiej karabinek nie ma takiego kopa strzał jest szybki i krótki, do tego jest o wiele cichszy. Ma lepsza nośność śrutu poprawiła się celność i skupienie teraz strzelam bez problemów na 60 metrów z podpórki jak i z kolanka do puszki od piwa. Strzelam też ze śrutu z którym wcześniej miałem problem trafić w tą puszkę z 60m.
Teraz trochę pomiarów z chronografu po kilkudziesięciu przestrzeleniach przed tuningiem i po, wyniki średnie dla każdego śrutu:
-szpic turecki z 11J na 14,2J
-Gamo ciężki z 8,5J na 12,3J
-słowacki czarny z 8,8J na 11,8J
-Umarex płaski z 7J na 12,3J
-Tomitex kula molet z 9J na 11,9J
-Crosman pointed z 8,8 J na 11,0J
Tuning nr 2
Wszystkie elementy zostały te same została tylko zmieniona sprężyna z firmowej na tuningową. Co do jakości strzelania nic sie nie zmieniło wszystko było super. Może naciąg sprezyny był trochę ciężki. Wyniki pomiarów były następujące:
-szpic turecki z 11J na 21,5J !!!
-gamo ciężki z 8,5J na 14,2 J
-umarex płaski z 7J na 20,6J !!!
No i łup pękną korek z poliamidu !

Po tej awarii powróciłem do zestawu z 1 tuningu i szykowałem sie do tuningu nr 3
Tuning nr 3
Tuning nr 3 polegał na dołożeniu dociażnika tłoka zamiast korka z poliamidu oraz podkładki z brązu , tłok ważył 150gr + dociąznik 85gr razem 235 gram i skróceniu spreżyny do 265mm reszta została bez zmian.



Wyniki pomiarów na chrono były o wiele bardziej powtarzalne różnice między poszczególnymi śrutami zmalały i wyglądały następująco:
-szpic turecki z 14,2J na 15,2 J
-Gamo ciężki z 12,3J na 14,8 J
-słowacki czarny z 11,8J na 14,2 J
-Umarex płaski z 12,3J na 14,4 J
-Tomitex kula molet z 11,9J na 16,8 J
-Crosman pointed z 11,0J na 15,1 J
Bywają odskoki strzałów powyżej 17j np po czyszczeniu lufy i po przesmarowaniu przestrzeliłem filcem a następnie walnąłem Tomitexem wyniki były 22-24 J !
Co do samego strzelania to obecny zestaw najbardziej mi odpowiada karabinek ma o wiele mniejszego kopa, strzał jest szybki i krótki dynamiczny,jest o wiele cichszy powtarzalność strzałów jest wiele większa, wzrosło skupienie, zdecydowanie wzrosła siła ! bez utraty celności ! Tak jak pisałem w innym poście teraz bez problemów strzelam na 60 metrów z kolana czy podpórki do puszki po piwie co wcześniej tez było możliwe lecz liczba trafień była mniejsza.
Wykonam jeszcze regulację lunetki bo była kilka razy odkręcana i postrzelam do tarczy na 25m 50m 70m
